Toelatingsprocedure

Op 27 mei om 15:30 wordt er een informatiebijeenkomst georganiseerd voor geïnteresseerde ouders.

Heeft u vragen of bent u geïnteresseerd in onze school?
Stuur dan een mailtje naar klaverblad@pcboleeuwarden.nl

Toelatingsprocedure Klaverblad 2024

Kennismaking school

Wanneer u overweegt om uw kind in te schrijven bij CBS Klaverblad, nodigen wij u uit voor het bijwonen van een informatiebijeenkomst. Vier keer per jaar organiseert de school een informatiebijeenkomst. Deze bijeenkomst is voor ouders een kennismaking met de school. We vertellen u graag over onze visie en ons onderwijs. Daarnaast vertellen we hoe het aanmeldproces werkt.

Aanmelding

Na de informatiebijeenkomst geven ouders bij het centrale meldpunt aan dat zij hun zoon/dochter willen aanmelden. Dit dient te gebeuren via toelatingscommissie@pcboleeuwarden.nl. Nadat de ouders de aanmelding via de mail kenbaar hebben gemaakt, ontvangen zij de benodigde formulieren om in te vullen. Dan start de onderzoeksfase van de toelatingscommissie.

Onderzoeksfase
Voor iedere leerling geldt dezelfde toelatingsprocedure, ongeacht of broers/zussen al deelnemen aan het onderwijs op het Klaverblad.

• De toelatingscommissie neemt contact op met de huidige school of speelleergroep van de leerling.
  • De benodigde informatie (vragenlijst ouders + vragenlijst huidige school) wordt door ouders via het mailadres van de toelatingscommissie aangeleverd.
  • De toelatingscommissie verzamelt alle informatie in een dossier van de leerling.
  • Wanneer alle gegevens compleet aangeleverd zijn en voldoen aan de gestelde voorwaarden, wordt er een gesprek ingepland met de leerling, ouders en één of twee leden van de toelatingscommissie. Van dit gesprek wordt een kort verslag gemaakt voor de toelatingscommissie.
  • Een observatie door de toelatingscommissie, van een leerling op de huidige school/speelleergroep behoort tot de mogelijkheden.
  • Voor leerlingen van groep 1 en 2 geldt dat er observatiedagen ingepland worden. De leerkracht stuurt hiervoor een uitnodiging om mee te draaien in de kleutergroep. Van deze observatieperiode wordt een verslag gemaakt voor de toelatingscommissie.
  • Een observatieweek voor leerlingen van groep 3 t/m 8 behoort tot de mogelijkheden.

De volgende richtlijnen zijn leidend bij de aanname van hoogbegaafde leerlingen:

• Ouders kiezen voor en onderschrijven de specifieke visie van CBS Klaverblad voor het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.
  • Een onderzoek naar de cognitieve mogelijkheden (intelligentieonderzoek) voor leerlingen vanaf 7 jaar is een voorwaarde voor aanmelden. De toelatingscommissie heeft een sterke voorkeur voor afname van de WISC V of IDS 2.
    Het onderzoek dient uitgevoerd te worden/zijn door een geregistreerd orthopedagoog-generalist of GZ-psycholoog/kinder-jeugdpsycholoog. Het verslag van dit onderzoek met daarin een onderbouwing en interpretatie van de onderzoeksgegevens wordt door ouders aan de toelatingscommissie verstrekt. Het vastgestelde IQ moet 130 of hoger zijn voor toelating. De uitslag van het onderzoek is recent opgemaakt.
  • Het klaverblad kan tegemoet komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling. Het is de verwachting dat de leerling niet buitenproportioneel veel begeleiding vraagt.
  • Het is de verwachting dat de veiligheid en positieve werksfeer binnen de klas gegarandeerd kan worden en dat de leerling in staat is het onderwijs op school te volgen.
  • Er is ruimte in de betreffende groep

Besluit Toelatingscommissie
De toelatingscommissie (TC) bestaat uit diverse geledingen vanuit de school en vanuit PCBO Leeuwarden, zodat verschillende perspectieven worden meegenomen in de onderzoeksfase. Bij de afweging wordt een weloverwogen gezamenlijk besluit genomen op basis van argumentatie. Het besluit wordt schriftelijk aan de ouders schriftelijk kenbaar gemaakt. Het oordeel van de toelatingscommissie is bindend.

Plaatsing
Bij toelating schrijven ouders hun kind in op het Klaverblad via het inschrijfformulier, wat meegegeven wordt na toelating. Twee keer per jaar kunnen leerlingen van groep 3 t/m 8 starten op het Klaverblad. Dit is bij de start van het schooljaar in augustus of september en na de voorjaarsvakantie in februari of maart.

Bij jonge leerlingen verloopt de ontwikkeling grillig. Daarom is het lastig om bij jonge leerlingen een inschatting te maken of voltijds HB onderwijs voor de gehele schoolloopbaan (groep 1 t/m 8) de beste passende onderwijsplek is. Er wordt gedurende de hele schoolloopbaan geëvalueerd met ouders of het onderwijsaanbod van het Klaverblad nog past bij de ontwikkeling van hun kind. Er kan op basis van deze evaluatie gekozen worden voor een passender onderwijsplek op een andere school dan op het Klaverblad. Bij twijfel kan er een onderzoek naar de cognitieve mogelijkheden (intelligentieonderzoek) gedaan worden door PCBO Leeuwarden.